Als (vrijwillige) brandweerman moet je van alle markten thuis zijn op het gebied van vuurbestrijding. Daarbij horen in ons waterrijke landje zeker ook de scheepsrampen. Het oefenen kan dan lastig worden als je niet zomaar een schip bij de hand hebt. Henk van Dijk, bestuurslid en coördinator nautische aangelegenheden bij De Blauwe Bever, hielp.

Afgelopen maandag, 28 juni, waren de brandweerkorpsen van Ochten en Opheusden te gast in de haven van Wageningen. Daar lag De Blauwe Bever als lijdend, maar ook wel meewerkend voorwerp te wachten op een grootschalige oefening waarbij zo’n vijftien brandweerlieden waren betrokken.  Plaatsen waar branden moesten worden geblust waren de stuurhut, de kajuit en de machinekamer, eigenlijk stond het hele schip zo’n beetje in brand. Overal moesten slachtoffers gered en veiliggesteld worden  en er moesten drie drenkelingen uit het water worden gered, die in paniek over boord waren gesprongen. Als extra complexiteit bleek een van de drenkelingen te zijn verstrengeld in het stuurboordanker, hij was daarbij ook nog eens zwaar gewond geraakt.

De voorbereiding van de oefeningen begonnen om 19.30 uur en het sein ‘brand meester’ werd om 21.30 uur gegeven. Daarna werd kort en onder het genot van een drankje aan boord de eerste evaluatie gedaan. En hoewel de oefeningen als geslaagd worden beschouwd, waren er ook nog wel lessen te leren. Zo bleek het lage plafond in de machinekamer onverwacht een groot obstakel als er een forse rookontwikkeling plaatsvindt.  Iets om rekening mee te houden, want De Blauwe Bever is ongetwijfeld niet het enige schip met lagere plafondhoogten.

De uitgebreide evaluatie volgt vast en zeker in de leslokalen van de brandweerkorpsen. De oefenleider sprak zijn dank en tevredenheid over de medewerking van ons schip en bemanning. En zo zie je maar weer dat De Blauwe Bever niet alleen leuk en leerzaam is, maar ook wezenlijk bijdraagt aan de veiligheid op Nederlandse wateren en dat doen we graag.

Brandweerkorpsen uit Ochten en Opheusden oefenen op De Blauwe Bever.