Als onderdeel van mijn studie en opdracht bij Safarischip De Blauwe Bever heb ik een scholenvaart langs de Neder-Rijn mogen mee maken. Wij vertrokken uit Rhenen met de Eben haezerschool.
Doordat ik in de periode van het meevaren erg last van hooikoorts had en ik me die ochtend nogal beroerd voelde, keek ik met gemengde gevoelens uit naar de vaart. Maar wat een geweldige ervaring was het uiteindelijk! Na de vaart voelde ik me zelfs een stuk beter. Dit kwam vooral door de positieve sfeer die op de boot hing denk ik. Iedereen was enorm blij en dankbaar: de kinderen genoten van een leuke dag, de docenten waren tevreden dat de kinderen zo’n geweldige tijd hadden, en de gidsen van De Blauwe Bever trots dat ze de kinderen iets konden leren over de schoonheid en het belang van de natuur. Ik heb mij bovendien verbaasd over hoe educatief de vaart voor de kinderen was. Niet alleen leerden ze veel over biologie, maar ook geschiedenis en aardrijkskunde kwamen aan bod.
Wat mij verder opviel en wat ik bijzonder vond, was dat de kinderen al veel hadden geleerd voordat de vaart überhaupt begon. De gidsen van De Blauwe Bever hadden namelijk al een presentatie op school gegeven. Tijdens de heenvaart werd er op een speelse manier een quiz gehouden over de dingen die we in de omgeving zagen en die behandeld waren tijdens de presentatie. De leerlingen hadden veel informatie onthouden, want ze konden moeiteloos vragen beantwoorden over bijvoorbeeld de Galloway-koeien en Konik-paarden die we zagen.
Eenmaal aan land, kregen de kinderen allemaal een kaartje met een plakstrip erop. In het veld mochten ze allerlei soorten bloemetjes plukken en op hun kaart plakken. Zo creëerden ze een prachtig bloemenkunstwerk. Het was bijzonder om te zien hoe creatief sommige kinderen op zo’n jonge leeftijd al zijn. Er zaten echt mooie kunstwerkjes bij. Achteraf kregen ze uitleg over bepaalde bloemen, zoals welke eetbaar zijn of welke een medicinale werking hebben. De kinderen vonden dit erg interessant. Naast het leren was er tijd voor plezier, zoals moddermaskers en wedstrijden. Maar toen een kievietsnest werd ontdekt, waren de kinderen plotseling stil en onder de indruk. Het was mooi om te zien hoe jong en oud samen genoten en de natuur waardeerden.
Terug op de boot maakten de kinderen kruidenboter en muntthee van de bloemetjes en watermunt die zij hadden geplukt. Dit mochten ze vervolgens zelf op eten en drinken terwijl ze samen met de gidsen van De Blauwe Bever allemaal leuke liedjes zongen en hun gemaakte kunstwerkjes aan elkaar lieten zien. Ook de docenten waren erg enthousiast merkte ik. Die waren al in gesprek met iemand van De Blauwe Bever voor een volgende vaart met een andere klas.
Kortom, iedereen – kinderen, docenten, begeleiders en vrijwilligers – had een geweldige tijd op Het Safarischip De Blauwe Bever. Zeker voor herhaling vatbaar! Dit zou iedereen moeten ervaren.
Nils Vlaanderen
Hogeschool Utrecht